måndag 7 november 2011

Dag 4

I augusti 2003 flyttade en nykterist från Mikkeli till Stockholm. Det var inte kärleken som fick henne att lämna sitt hemland. Den lite naiva och ensamma 20-åringen hade drömt om den dagen i flera år. Och äntligen lyckades hon uppfylla sin dröm, efter två misslyckade försök.

Men nej. Gräset var inte grönare på andra sidan.

I november 2011, efter 8 år och 2 månader i Svenneland, flyttade jag tillbaks till tusen sjöars land.

Jag har tappat räkning över hur många gånger jag fått frågan "Varför?". Och jag vet inte hur många gånger jag har gett samma svar "Varför inte?". Nej, det var inte pga kärleken denna gång heller. Det slutgiltiga beslutet var i slutändan relativt spontan. Men jag har inte ångrat mig. Inte alls. Inte ännu. Tvärtom. Här känner jag mig som en del av samhället, vilket jag aldrig kände i Sverige. Här finns världens godaste glass, snyggaste killarna, härligaste dialekterna, bästa radiokanalen, leverlådan, karelska pirogen och pesäpallo (boboll). Förutom några vänner saknar jag ingenting i Stockholm. Och eftersom jag jobbar på en båt som åker mellan Stockholm och Helsingfors är jag i Stockholm varannan dag när jag är ombord.

Nu är jag i Finland. Och mer eller mindre hemlös för tillfället. But I don't care, I am free as a fucking bird!

2 kommentarer:

  1. Jag vill också komma och spana på dom snyggaste killarna!!!!!!!!! Min finska pinne, även om du inte finns nära mig så är jag glad att du följde ditt hjärta. Ska verkligen försöka åka och hälsa på dig innan jag åker till mexico! Du måste berätta hur det går med australienplanerna också! Kram

    SvaraRadera
  2. Precis, varför inte? Och vännerlängtan, det finns ju flyg/båt/etc =) När vi kommit i ordning efter flytten bokar jag biljett till dig!

    SvaraRadera